Managers worden doodgegooid met boeken en seminars over motiveren. Toch is het allemaal zo ingewikkeld niet. Motiveren van medewerkers is voor een groot deel een kwestie van gezond verstand.
* Geen scheldtirade, maar schouderklopje
Geef werknemers aandacht en ze presteren meer en beter.
Een aangenaam gevoel van gedrevenheid.
* Motiveren is maatwerk
De manager moet weten wie zijn medewerkers zijn en wat hen motiveert.
* De randvoorwaardenDe persoonlijke invloed op het werk moet duidelijk en zichtbaar zijn.
* Motivatie: de praktijk
Er zijn verschillende mensen met verschillen drijfveren op verschillende niveaus. Don'ts:
1. Scheer medewerkers niet over een kam
Motivatie is maatwerk. Iedere medewerker heeft zijn eigen drijfveren. Het is zaak deze per persoon te
achterhalen.
2. Wees terughoudend met sancties
Het uitdelen van straffen werkt eerder demotiverend dan motiverend. Effectiever is om gewenst gedrag te
belonen en een medewerker op zijn tijd een hart onder de riem te steken.
3. Deel geen orders uit
Het uitdelen van strikte orders smoort creativiteit en initiatieven doorgaans in de kiem en maakt dat er
voorbij wordt gegaan aan het eigen denk- en oplossend vermogen van de medewerker in kwestie.
4. Negeer activiteiten niet.
Niets is zo demotiverend wanneer initiatieven of activiteiten van medewerkers worden genegeerd. Het
geven van feedback is in dit geval essentieel.
5. Neem ideeën serieus
Veel revolutionaire verbeteringen binnen bedrijven blijken afkomstig te zijn geweest van medewerkers
zelf. Een bedrijf dat ideeën serieus neemt,wakkert daarmee niet alleen het creatief vermogen en motivatie
van de medewerkers aan, maar kan ook nog eens profiteren van de resultaten ervan.
Bron: Alain De Bruyne diversito.be
1 opmerking:
Dag Twan,
Een fijn artikel die kort helder de punten uiteenzet waarop je moeten letten als leidinggevende. Dat blijft goed hangen en betekent vaak ook dat je het gaat toepassen!
Een reactie posten