http://www.feelgoodies.nl/
Tijd voor ontspanning, inspiratie, een blijk van waardering of een moment van bezinning? Bij Feel Goodies vind je cadeaus met een goed gevoel, maar ook inspiratie voor je bedrijf.Kijk, lees, verwen jezelf, geef aan een ander… en geniet!
Inspireren motiveert! Wilt u meer rendement uit uw praktijk halen? Dit lukt zelden door uw team een bonus te geven of extra vakantiedagen uit te delen. Het ligt subtieler. Als u zich verdiept in uw medewerkers, zult u begrijpen wat hen motiveert. Dan bent u in staat hen te inspireren en dat is de belangrijkste aanleiding tot productiviteitsverhoging op de werkvloer.
donderdag 3 juni 2010
Motiveren en inspireren, een ware kunst!
Hoe kan ik mijn medewerkers motiveren of hoe kan ik het beste uit mijn mensen halen, is een vraag die bij vele leidinggevenden en misschien ook bij u leeft. U heeft hiertoe al van alles gedaan, met uw mensen gesproken, ze overtuigd van de noodzaak van ander gedrag en houding, cursussen aangeboden, procedures bedacht ter verbetering van.... en tot op heden heeft niets het resultaat gebracht wat u voor ogen heeft.
Is het dan toch waar dat wij anderen niet kunnen motiveren, want dat kunnen ze alleen zelf?
Veel pogingen om medewerkers te motiveren leiden tot teleurstelling, omdat veel leidinggevenden meer kennis hebben van producten en processen dan van mensen en hun gedrag. Wist u dat medewerkers in basis altijd gemotiveerd zijn, dat ze, net als wij, beschikken over een altijd aanwezige intrinsieke motivatie?
Medewerkers zijn in basis altijd gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen, of dit werkelijk ook gebeurd, hangt in sterke mate af van de kwaliteit van leidinggeven.
De 80 - 20 regel Stel, 80% van wat uw medewerker doet is goed, 20 % zou hij kunnen verbeteren.
Een goede positiebepaling om op door te bouwen lijkt het. Echter, wanneer u consequent die 80% negeert en er veelal onbewust voor kiest uw aandacht te richten op de resterende 20%, dan creëert u met alle goede wil een gedemotiveerde medewerker. Is dit uw stijl en uw aanpak, en doet u dit met al uw medewerkers, dan is het wellicht een juiste diagnose om te stellen dat u zich met uw medewerkers op een doodlopende weg beweegt.
Door medewerkers niet bewust en waarderend aan te spreken op datgene wat er al is, ontkent u de al aanwezige beweging en raakt mensen in hun behoefte dat ze gekend en erkend willen worden.U verandert uw resultaten, wanneer u leert, uw mensen eerst aan te spreken op hun kwaliteiten en datgene wat ze goed doen en ze vervolgens zélf te laten ontdekken wat er nog beter kan!
Ondernemersrol
Mensen zijn bezielde wezens die zich niet als instrument willen laten inzetten, maar eigen drijfveren, emoties, ambities en geschiedenis hebben. Mensen beschikken over kennis, vaardigheden en talenten, zie en spreek uw medewerkers daarom consequent aan als ondernemer, die kan ondernemen met deze kennis, vaardigheden en talenten.
Medewerker van de medewerker
De succesbepalende factor bij u als leidinggevende ligt in de wijze waarop u inhoud geeft aan het scheppen van voorwaarden om succes bij uw medewerkers mogelijk te maken en de ondersteuning hierin. Sta achter uw mensen, kom voor ze op, toon oprechte interesse, informeer ze over de lusten en de lasten van het bedrijf en neem samen de tijd om op basis van gelijkwaardigheid met elkaar van gedachten te wisselen hoe u het morgen nog beter kunt doen. Dat wat iemand raakt, zet hem in beweging.
Weet u wat uw mensen beweegt? Om dit te ontdekken is het van belang dat u zich verdiept in de medewerker als mens. U zult creativiteit ontdekken, passie, prachtige werkbare ideeën en mogelijk kritische opmerkingen die essentiële zaken kunnen blootleggen. Wees er echter ook op voorbereid, dat u gaandeweg kunt ontdekken, dat u en uw stijl van leidinggeven de grootste belemmering kunnen zijn voor de door u gewenste motivatie.
Belangrijkste les
Leiderschap is geen positie, het is een keuze! Wanneer u anderen wilt motiveren en inspireren, begin deze wens en opdracht dan altijd bij uzelf. want alleen een geïnspireerd leider is in staat om anderen te inspireren. Iemand die zelf bewogen is door het werk wat hij doet, is pas in staat om de bewogenheid van anderen te voeden en te versterken.
Bron: Palaver
Is het dan toch waar dat wij anderen niet kunnen motiveren, want dat kunnen ze alleen zelf?
Veel pogingen om medewerkers te motiveren leiden tot teleurstelling, omdat veel leidinggevenden meer kennis hebben van producten en processen dan van mensen en hun gedrag. Wist u dat medewerkers in basis altijd gemotiveerd zijn, dat ze, net als wij, beschikken over een altijd aanwezige intrinsieke motivatie?
Medewerkers zijn in basis altijd gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen, of dit werkelijk ook gebeurd, hangt in sterke mate af van de kwaliteit van leidinggeven.
De 80 - 20 regel Stel, 80% van wat uw medewerker doet is goed, 20 % zou hij kunnen verbeteren.
Een goede positiebepaling om op door te bouwen lijkt het. Echter, wanneer u consequent die 80% negeert en er veelal onbewust voor kiest uw aandacht te richten op de resterende 20%, dan creëert u met alle goede wil een gedemotiveerde medewerker. Is dit uw stijl en uw aanpak, en doet u dit met al uw medewerkers, dan is het wellicht een juiste diagnose om te stellen dat u zich met uw medewerkers op een doodlopende weg beweegt.
Door medewerkers niet bewust en waarderend aan te spreken op datgene wat er al is, ontkent u de al aanwezige beweging en raakt mensen in hun behoefte dat ze gekend en erkend willen worden.U verandert uw resultaten, wanneer u leert, uw mensen eerst aan te spreken op hun kwaliteiten en datgene wat ze goed doen en ze vervolgens zélf te laten ontdekken wat er nog beter kan!
Ondernemersrol
Mensen zijn bezielde wezens die zich niet als instrument willen laten inzetten, maar eigen drijfveren, emoties, ambities en geschiedenis hebben. Mensen beschikken over kennis, vaardigheden en talenten, zie en spreek uw medewerkers daarom consequent aan als ondernemer, die kan ondernemen met deze kennis, vaardigheden en talenten.
Medewerker van de medewerker
De succesbepalende factor bij u als leidinggevende ligt in de wijze waarop u inhoud geeft aan het scheppen van voorwaarden om succes bij uw medewerkers mogelijk te maken en de ondersteuning hierin. Sta achter uw mensen, kom voor ze op, toon oprechte interesse, informeer ze over de lusten en de lasten van het bedrijf en neem samen de tijd om op basis van gelijkwaardigheid met elkaar van gedachten te wisselen hoe u het morgen nog beter kunt doen. Dat wat iemand raakt, zet hem in beweging.
Weet u wat uw mensen beweegt? Om dit te ontdekken is het van belang dat u zich verdiept in de medewerker als mens. U zult creativiteit ontdekken, passie, prachtige werkbare ideeën en mogelijk kritische opmerkingen die essentiële zaken kunnen blootleggen. Wees er echter ook op voorbereid, dat u gaandeweg kunt ontdekken, dat u en uw stijl van leidinggeven de grootste belemmering kunnen zijn voor de door u gewenste motivatie.
Belangrijkste les
Leiderschap is geen positie, het is een keuze! Wanneer u anderen wilt motiveren en inspireren, begin deze wens en opdracht dan altijd bij uzelf. want alleen een geïnspireerd leider is in staat om anderen te inspireren. Iemand die zelf bewogen is door het werk wat hij doet, is pas in staat om de bewogenheid van anderen te voeden en te versterken.
Bron: Palaver
Inspireren of commanderen?
Sommige mensen zijn geboren leiders. Van nature wordt hun gezag en autoriteit onderkend. Sommige leiders zijn echter in de verkeerde tijd geboren. Zij beroepen zich op hiërarchie, op een rangorde en presenteren zich als de dominante leider van hun roedel. Van de kracht van intrinsieke motivatie hebben zij nooit iets begrepen. Communicatie bestaat voor hen uit heel veel zenden en niet te vaak ontvangen.
In een crisissituatie is een duidelijke gezagsverhouding natuurlijk prettig. In een oorlogsituatie misschien ook wel onmisbaar. Maar elke recente publicatie op het gebied van management en leidinggeven vertelt ons weer dat de moderne manager mensen weet te inspireren, dat hij of zij oog heeft voor het belang van kennisuitwisseling en samenwerken en dat een goede manager mensen intrinsiek weet te motiveren. Dus zou je verwachten dat onze zakelijke wereld vergeven is van dergelijke managers.
Jammer maar helaas.
Helaas is de werkelijkheid anders. In deze tijden van recessie en onzekerheid lijkt het wel of er een nationale voorkeur is voor ouderwetse sterke leiders die al vele malen eerder met het botte bijltje gehakt hebben bij reorganisaties en saneringsoperaties. In theorie is de keuze tussen kostensanering of omzetverhoging niet zo moeilijk. Maar in de praktijk blijkt dat omzetverhoging veel energie en creativiteit vergt. Beide zijn vaak niet in overvloed voorhanden.Om te inspireren moet je communiceren. Niet alleen zenden, maar ook goed ontvangen. Om te inspireren moet je ook samenwerken en zelf het goede voorbeeld geven. En dat is lastig. Van een manager wordt dan verwacht dat hij of zijn zich kwetsbaar op durft te stellen. En dat is best lastig vanuit een ivoren toren.U herkent zich natuurlijk niet in dit verhaal. U bent een meester in het optimaal laten renderen van het menselijk kapitaal in uw organisatie. Hoe doet u dat dan? Maakt u uw mensen bang of sterk?Wie functioneert er beter denkt u: een bange medewerker die voor zijn ontslag vreest, die constant opdrachten krijgt en die voordurend negatieve feedback krijgt? Of een sterke, zelfverzekerde medewerker die zich gesteund weet en die precies weet welke verantwoordelijkheid hij heeft? Waarschijnlijk kiest u voor de tweede persoon. De vraag die u uzelf moet stellen is dan ook: Maak ik mijn mensen bang of maak ik mijn mensen sterk?
BANG:
STERK
U maakt uw mensen bang door niet of slecht te communiceren, door mensen geen verantwoordelijkheid te gunnen, door niet te luisteren, door veel opdrachten te verstrekken, door te dreigen met sancties, door onverschillig naar hen te zijn en door zelf vooral heel sterk te willen zijn en erg aan uw status te hechten.
U maakt uw mensen sterk door hen te motiveren, door hun verantwoordelijkheid en succes te gunnen, door goed te communiceren, door interesse te tonen en vooral door uzelf op momenten ook kwetsbaar op te durven stellen en te laten zien dat u uw status verdient.
Bent u bang of juist sterk?
Bron: Management Start
In een crisissituatie is een duidelijke gezagsverhouding natuurlijk prettig. In een oorlogsituatie misschien ook wel onmisbaar. Maar elke recente publicatie op het gebied van management en leidinggeven vertelt ons weer dat de moderne manager mensen weet te inspireren, dat hij of zij oog heeft voor het belang van kennisuitwisseling en samenwerken en dat een goede manager mensen intrinsiek weet te motiveren. Dus zou je verwachten dat onze zakelijke wereld vergeven is van dergelijke managers.
Jammer maar helaas.
Helaas is de werkelijkheid anders. In deze tijden van recessie en onzekerheid lijkt het wel of er een nationale voorkeur is voor ouderwetse sterke leiders die al vele malen eerder met het botte bijltje gehakt hebben bij reorganisaties en saneringsoperaties. In theorie is de keuze tussen kostensanering of omzetverhoging niet zo moeilijk. Maar in de praktijk blijkt dat omzetverhoging veel energie en creativiteit vergt. Beide zijn vaak niet in overvloed voorhanden.Om te inspireren moet je communiceren. Niet alleen zenden, maar ook goed ontvangen. Om te inspireren moet je ook samenwerken en zelf het goede voorbeeld geven. En dat is lastig. Van een manager wordt dan verwacht dat hij of zijn zich kwetsbaar op durft te stellen. En dat is best lastig vanuit een ivoren toren.U herkent zich natuurlijk niet in dit verhaal. U bent een meester in het optimaal laten renderen van het menselijk kapitaal in uw organisatie. Hoe doet u dat dan? Maakt u uw mensen bang of sterk?Wie functioneert er beter denkt u: een bange medewerker die voor zijn ontslag vreest, die constant opdrachten krijgt en die voordurend negatieve feedback krijgt? Of een sterke, zelfverzekerde medewerker die zich gesteund weet en die precies weet welke verantwoordelijkheid hij heeft? Waarschijnlijk kiest u voor de tweede persoon. De vraag die u uzelf moet stellen is dan ook: Maak ik mijn mensen bang of maak ik mijn mensen sterk?
BANG:
- Bevreesd voor het onbekende
- Angstig reagerend
- Naargeestig in de communicatie
- Gehaast en onrustig acterend.
STERK
- Samenwerkend met collegae
- Toekomstgericht denkend
- Enthousiast en communicerend
- Rustig en beheerst acterend
- Kranig doorzettend
U maakt uw mensen bang door niet of slecht te communiceren, door mensen geen verantwoordelijkheid te gunnen, door niet te luisteren, door veel opdrachten te verstrekken, door te dreigen met sancties, door onverschillig naar hen te zijn en door zelf vooral heel sterk te willen zijn en erg aan uw status te hechten.
U maakt uw mensen sterk door hen te motiveren, door hun verantwoordelijkheid en succes te gunnen, door goed te communiceren, door interesse te tonen en vooral door uzelf op momenten ook kwetsbaar op te durven stellen en te laten zien dat u uw status verdient.
Bent u bang of juist sterk?
Bron: Management Start
Abonneren op:
Posts (Atom)