Inspireren motiveert! Wilt u meer rendement uit uw praktijk halen? Dit lukt zelden door uw team een bonus te geven of extra vakantiedagen uit te delen. Het ligt subtieler. Als u zich verdiept in uw medewerkers, zult u begrijpen wat hen motiveert. Dan bent u in staat hen te inspireren en dat is de belangrijkste aanleiding tot productiviteitsverhoging op de werkvloer.
vrijdag 16 maart 2012
Organisaties die goed functionerend personeel meer betrekken bij de bedrijfsvoering presteren op lange termijn significant beter dan hun concurrenten.
Verder zijn succesvolle bedrijven niet bang om afscheid te nemen van slecht presterende medewerkers. Dit blijkt uit de HR Breakfast Meeting ‘High Performance Organisations’ die op 8 maart werd georganiseerd door Michael Page International en Coleridge & Valmore.
Het High Performance Organisations (HPO) model van Nederlandse wetenschapper André de Waal stond centraal tijdens de ontbijtsessie. Het HPO-model wordt tegenwoordig uitgevoerd door gerenommeerde bedrijven als DHL Express om, met name door de inzet van hoge kwaliteit managers en medewerkers, bedrijfsprestaties te verbeteren.
Hoge kwaliteit management essentieel voor goede bedrijfsprestaties
De meerderheid van de aanwezige HR-directeuren vindt dat bedrijven nog te lang vasthouden aan personeel dat niet goed presteert. De reden hiervoor is dat het afvloeien van personeel relatief veel kosten met zich meebrengt. Daarnaast is het binnen bedrijven vaak ‘not done’ om medewerkers te ontslaan die al jaren binnen het bedrijf werken.
Alexia Roëll, HR Director Europe van Wolters Kluwer, vindt dat het vervangen van medewerkers soms noodzakelijk is om verder te groeien: "Bij Wolters Kluwer hebben wij tijdens onze transitie van een print-uitgeverij naar online informatiedienstverlener de nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid die managers hebben naar de medewerkers toe in een dergelijk transformatieproces." Ook Peter-Paul Witte, Chief HR Officer van Connexxion, geeft het belang aan van goede managers: "Het is van belang dat het management de juiste vaardigheden beheerst om medewerkers te begeleiden en te inspireren. Om de kwaliteit van het management te verbeteren, betekent dit soms ook dat men afscheid moet nemen van slecht presterende managers."
Hoge klant- en medewerkerstevredenheid
DHL Express ziet inmiddels de eerste resultaten van de invoering van het HPO-model binnen de organisatie. Annemieke Mossou, Vice President HR van DHL Express: "Bij DHL formuleren wij duidelijk de rollen en verantwoordelijkheden van ons personeel in de operatie, dit noemen wij ‘service performance’. Daarnaast zorgen we ervoor met panels onder onze medewerkers dat de ambities en talenten van onze mensen aansluiten op hun taken. Goede managers nodigen hun personeel uit om bij te dragen aan verbeteringen. Een goed voorbeeld hiervan is het feit dat onze chauffeurs op een aantal locaties ’s ochtends, vooraf aan de routes, persoonlijk hun afleverroute bespreken met de supervisors, in plaats van direct met de route op pad te gaan. Dit is een idee geweest van onze medewerkers zelf, en wordt vandaag ontzettend gewaardeerd. Wij meten de medewerkerstevredenheid over de verbetermethodes. In kleine teams worden deze resultaten besproken en medewerkers bedenken mede zelf de oplossingen die tot verbeteringen gaan leiden. Het programma wordt positief ontvangen door medewerkers en uiteindelijk leiden de verbeteringen ook tot hogere klanttevredenheid. Goed leiderschap en hoge participatie van medewerkers zijn hierbij van doorslaggevend belang."
Betrokkenheid
Michel Verduin, Director bij Coleridge & Valmore, erkent het belang van leiderschap en grote betrokkenheid en engagement van medewerkers, zeker gezien de huidige economische omstandigheden: "Wij merken dat bedrijven zich steeds beter kunnen differentiëren door hun personeel actief bij het bedrijfsproces te betrekken. Zij vergroten het rendement van zowel hun medewerkers als de organisatie." Toch blijkt uit een kleinschalig onderzoek onder HR Directors dat er niet voldoende aandacht besteed wordt aan engagement. Uit de paneldiscussie kwam naar voren dat personeel onvoldoende alternatieven heeft om weg te gaan, dus is de nood om mensen te betrekken minder groot. Verduin: "Het stimuleren van engagement is dan juist belangrijk om medewerkers succesvol te laten presteren. Hierbij speelt het management een cruciale rol om dit te initiëren en te realiseren".
Bron: managersonline 16 maart 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten