Hoe kan ik mijn medewerkers motiveren of hoe kan ik het beste uit mijn mensen halen, is een vraag die bij vele leidinggevenden en misschien ook bij u leeft. U heeft hiertoe al van alles gedaan, met uw mensen gesproken, ze overtuigd van de noodzaak van ander gedrag en houding, cursussen aangeboden, procedures bedacht ter verbetering van.... en tot op heden heeft niets het resultaat gebracht wat u voor ogen heeft.
Is het dan toch waar dat wij anderen niet kunnen motiveren, want dat kunnen ze alleen zelf?
Veel pogingen om medewerkers te motiveren leiden tot teleurstelling, omdat veel leidinggevenden meer kennis hebben van producten en processen dan van mensen en hun gedrag. Wist u dat medewerkers in basis altijd gemotiveerd zijn, dat ze, net als wij, beschikken over een altijd aanwezige intrinsieke motivatie?
Medewerkers zijn in basis altijd gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen, of dit werkelijk ook gebeurd, hangt in sterke mate af van de kwaliteit van leidinggeven.
De 80 - 20 regel Stel, 80% van wat uw medewerker doet is goed, 20 % zou hij kunnen verbeteren.
Een goede positiebepaling om op door te bouwen lijkt het. Echter, wanneer u consequent die 80% negeert en er veelal onbewust voor kiest uw aandacht te richten op de resterende 20%, dan creëert u met alle goede wil een gedemotiveerde medewerker. Is dit uw stijl en uw aanpak, en doet u dit met al uw medewerkers, dan is het wellicht een juiste diagnose om te stellen dat u zich met uw medewerkers op een doodlopende weg beweegt.
Door medewerkers niet bewust en waarderend aan te spreken op datgene wat er al is, ontkent u de al aanwezige beweging en raakt mensen in hun behoefte dat ze gekend en erkend willen worden.U verandert uw resultaten, wanneer u leert, uw mensen eerst aan te spreken op hun kwaliteiten en datgene wat ze goed doen en ze vervolgens zélf te laten ontdekken wat er nog beter kan!
Ondernemersrol
Mensen zijn bezielde wezens die zich niet als instrument willen laten inzetten, maar eigen drijfveren, emoties, ambities en geschiedenis hebben. Mensen beschikken over kennis, vaardigheden en talenten, zie en spreek uw medewerkers daarom consequent aan als ondernemer, die kan ondernemen met deze kennis, vaardigheden en talenten.
Medewerker van de medewerker
De succesbepalende factor bij u als leidinggevende ligt in de wijze waarop u inhoud geeft aan het scheppen van voorwaarden om succes bij uw medewerkers mogelijk te maken en de ondersteuning hierin. Sta achter uw mensen, kom voor ze op, toon oprechte interesse, informeer ze over de lusten en de lasten van het bedrijf en neem samen de tijd om op basis van gelijkwaardigheid met elkaar van gedachten te wisselen hoe u het morgen nog beter kunt doen. Dat wat iemand raakt, zet hem in beweging.
Weet u wat uw mensen beweegt? Om dit te ontdekken is het van belang dat u zich verdiept in de medewerker als mens. U zult creativiteit ontdekken, passie, prachtige werkbare ideeën en mogelijk kritische opmerkingen die essentiële zaken kunnen blootleggen. Wees er echter ook op voorbereid, dat u gaandeweg kunt ontdekken, dat u en uw stijl van leidinggeven de grootste belemmering kunnen zijn voor de door u gewenste motivatie.
Belangrijkste les
Leiderschap is geen positie, het is een keuze! Wanneer u anderen wilt motiveren en inspireren, begin deze wens en opdracht dan altijd bij uzelf. want alleen een geïnspireerd leider is in staat om anderen te inspireren. Iemand die zelf bewogen is door het werk wat hij doet, is pas in staat om de bewogenheid van anderen te voeden en te versterken.
Bron: Palaver
1 opmerking:
Ik ben het geheel eens met de auteur van bovenstaand artikel. We zijn te snel geneigd de negatieve kanten en punten van een individue te belichten en te benadrukken dan de postitieve. Belicht de postitieve punten (de 80%) van de medewerker en werk samen aan de minder goede kanten van de medewerker (20%).Daarnaast als we ons verdiepen in wat de medewerker beweegt en bezig houdt er een heel andere verhouding ontstaat tussen medewerker en ondernemer/leidinggevende. Verdiepen in medewerkers kost tijd, maar de tijd welke besteed wordt aan het verdiepen in de medewerker zal zich dubbel en dwars terugbetalen. Toon begrip voor elkaar en zaken zullen anders gaan lopen.
Twan Janssen
Een reactie posten