Breng structuur aan in je werkzaamheden
Soms ervaar je een hoge werkdruk omdat je geen overzicht hebt over de activiteiten die je nog uit moet voeren. Het helpt dan om wat structuur aan te brengen, bijvoorbeeld door op een lijstje al je taken op te schrijven. Werk deze vervolgens één voor één af, en streep voltooide taken steeds weg. Dit laat niet alleen zien hoeveel je nog moet doen, maar laat ook zien wat je al hebt gedaan.
Vraag om hulp
Collega’s en leidinggevenden zullen niet altijd zien dat je onder hoge werkdruk staat. Geef dit dus aan en vraag daarbij ook om hulp. Collega’s kunnen misschien taken van je overnemen en je leidinggevende kan je helpen om het werk te organiseren.
Voorkom dat je steeds gestoord wordt
Veel mensen vinden het vervelend om steeds gestoord te worden als ze druk bezig zijn. Je kunt hierbij denken aan binnenkomende e-mail of collega’s die iets willen. Onderzoek heeft laten zien dat dit de werkdruk kan verhogen. Hoe kun je hier mee omgaan?:
•Wees duidelijk tegen collega’s. Geef aan dat je bezig bent, en dat je over een uur beschikbaar bent.
•Je kunt beter niet elk half uur je e-mail bekijken. De verleiding om te reageren wordt dan al snel te groot. Plan voor jezelf in wanneer je de mail bekijkt. Doe dit bijvoorbeeld elk uur of op een paar vaste momenten per dag.
Blijf in beweging
Zit je veel achter een computer? Zorg dat je blijft bewegen! Neem bijvoorbeeld elk uur een korte pauze en strek dan de benen. Het is ook een goed idee om tijdens de pauze een frisse neus te halen. Dit is niet alleen goed voor het lichaam, maar helpt ook om de gedachten even op een rij te zetten, het werk te relativeren en om nieuwe oplossingen te zien.
Let op je lichaam
Een mens is niet gebouwd om constant onder druk te werken. Let daarom op signalen van je lichaam. Krijg je moeite met slapen, denk je steeds over je werk, ben je onrustig en gehaast? Neem dan extra rust. Je lichaam geeft op die manier aan dat het de druk niet goed aankan. Werk vooral niet hard door, want voor je het weet loop je rond met een burnout of andere gezondheidsklachten.
Assertiever worden (zonder agressief te zijn)
Probeer eens vaker 'nee' te zeggen tegen onredelijke verzoeken. Vertel op een rustige wijze waarom je bepaalde werkzaamheden of verzoeken niet wilt doen en ze onredelijk vindt, geef daarbij aan welk gevoel je erbij hebt. Maak duidelijk hoe je het graag anders zou willen hebben. Vraag de ander of hij zich kan voorstellen dat je je onprettig vindt en de werkzaamheden niet kunt of wilt uitvoeren op de gevraagde manier. Bespreek samen alternatieven.
Ook in het geval u zich irriteert aan anderen kunt u dat beter kenbaar maken. Probeer beter te luisteren naar de anderen en probeer er achter te komen waarom dat men zich op een bepaalde manier gedraagt. Benoem het gedrag van de ander in plaats van het te beoordelen want dan kan die ander meteen in de verdediging gaan. Door beter te luisteren en te zoeken naar zaken waarover u het wel eens bent, kunt u de emotie verminderen en tot gewenst gedrag komen.
Verbeter uw timemanagement
Een goede planning van werkzaamheden kan erg belangrijk zijn. Het voortdurend onder tijdsdruk werken is niet prettig en vooral de race tegen deadlines is op termijn fnuikend. Sommige mensen moeten juist een stok achter de deur hebben op tot een goede prestatie te komen, maar als je de aanvang met je werkzaamheden te lang uitstelt dan lopen je groot gevaar dat je in tijdnood komt. Ook al heb je je zaken goed geregeld en georganiseerd je moet altijd rekening houden met verstoringen van buiten die je planning in de war kunnen sturen.
Vermijd tijdens periodes van stress om meer alcohol te gaan drinken en te roken en probeer meer beweging te nemen.
Breng meer tijd door bij optimistische mensen
Negatieve mensen halen u omlaag naar hun niveau. Kies ervoor te werken met mensen die een positieve houding hebben.
Bron: http://www.arboportaal.nl/
2 opmerkingen:
In deze periode van afsluiten van werk en studie activiteiten is dit artikel zeer herkenbaar. Ik vond het de moeite waard om dit artikel te plaatsen omdat ik van mening ben dat het betrekking heeft op het thema "inspireren en motiveren". Een HRM deskundige moet erovor waken dat zijn/haar medewerkers niet onder te hoge druk komen te staan en hij/zij moet voortdurend de mogelijke signalen proberen te herkennen.
Heel herkenbaar stress op het werk en bruikbare tips!
Vooral timemanagement is een goede en meer bewegen vind ik een goede tip!
Ik denk dat het heel nuttig is om als HRM deze tips bijvoorbeeld onder de aandacht te brengen bij medewerkers in de organisatie.
Niet wanneer er drukke en/of slechte tijden zijn aangebroken maar daarvoor al. Voorkomen is beter dan genezen in deze!
Nieuwe medewerkers een boekje meegeven met deze tips. Een Weg-Met-Stress-dag organiseren voor alle werknemers.
Een reactie posten